JEYAN ÜLKÜ'nün mimarlık serüveni...


MimLoft Tasarımcı Sohbetleri JEYAN ÜLKÜ

Eylül 2017

 

 

           Jeyan Ülkü'yü tanımak için kelimelerin peşine düştük...

 

J   EST - İyilik, içinde bir beklenti bir çıkar olmayan şey…

E  MEK - Hayattaki en önemli şeylerden biri. Sadece iş değil bence heryerde var. en büyüğü de çocuk yetiştirmek. Emek için; daha çok içten gelen, büyük fedakarlık karşılığı severek yapılan şey diyebilirim. Bana en çok sevgiyi hatırlatıyor.

Y  ÜKSEKLİK - Yükseklik korkum yok! Belki meslekten dolayı bana ilk yüksek bir yapının üzerinden bakmayı hatırlattı.

A  ŞK - En zoru herhalde… Bence şekli hep aynı ama içerik değiştiren bir duygu. Aşk ilk önce görsel, sonra fiziksel, sonra da zihinsel. Bu üçünü yakaladığında aşk oluşuyor. Ama bu 3’lünün oranı ilişki boyunca değişiyor. Aşk beklemeniz gereken değil emek verilmesi gereken bir duygu. Bir hayat yolculuğu… Hayatı aşık olarak yaşayabiliyor musun?

N  AZ - Bana hep duygusal ilişkileri hatırlatıyor. Naz, ya duygusal ilişkide ya da çocuk ilişkisinde çekiliyor. İş hayatında naz herhalde tamamen parayla orantılıdır. Hani denir ya, çok nazını çekiyoruz ama iyi müşterimizdir diye…

 

Ü  TOPYA - İnsanların mevcut hayatları içinde, bir grup aynı fikri paylaşan kişilerin beklentilerini karşılayacak hayat tarzlarını yönlendirecek bir ortamın yaratılması hissi. Geleceği daha erken hisseden insanların ilk önce tepki aldığı ama daha sonra benimsendiği ya da benimsenmediği bir süreç gibi bakabiliriz… Dünya içinde dünya.

L  EZZET - İnsanın aklına ilk yemek geliyor ama     ben lezzeti direk yemekle değil de; aşka, ilişkiye bağlıyorum. Lezzet yemeğin ötesinde bir şey. Tat alma hissinin %70-80’i kokudan geliyor. Bir insana sarıldığınız zaman, sevdiğiniz bir insana, orada da bence lezzet var. O kokuyu alıyorsunuz… Öbürü hemen geçiyor çünkü...

K  ABİLİYET - Yetenek. Bence herkesin iyi olduğu bir şey var hayatta. Yani başkalarından daha kolay, daha az enerji harcayarak yapabildiği ve bir tık daha daha başarılı olmasına sebep olan yeti.

Ü  N - Hiç bana hitap etmeyen bir şey. Bence ün insanların belli bir konuda elde ettiği başarıların geçmişte eleştirmenler, günümüzde ise çoğunlukla sanal ortamdaki sosyal platformlar tarafından maddeleştirilip, kurumsallaştırılıp, derecelendirilmesi gibi bir şey.

 

 Nedir JEYAN ÜLKÜ Mimarlık'ın hikayesi?

92’de okuldan mezun oldum. Türkiye’nin iç mimari tasarım merkezi olan İstanbul’a geldim ve çeşitli firmalarda çalıştım. İlk Hasan Mingü ile başladım. Ardından Zoom Mimarlık’ta çalıştıktan sonra 2000 yılında Yalın Tan ile birlikte mimarlık ofisimizi kurduk. İlk başlarda perakende zincir mağaza tasarımı projelerine imza attık. 2007-2008’de yıllardır devam eden AVM açlığı sature olmaya başladı ve AVM yatırımları daha çok İstanbul dışına kaydı. Biz de o dönemde daha çok global kurumlsal ofis projelerine yöneldik.

 

2014 yılında ortaklığımızı sonlandırdık. Ben Jeyan Ülkü Mimarlık olarak devam ediyorum. Uzun yıllar birlikte çalıştığım iş arkadaşlarım Kültür Yıldız ve Pınar Tola ile  partner olarak yola devam ediyoruz. Ağırlıklı olarak ofis projeleri yapmakla beraber, mağaza ve ev projelerimiz de var. Ama işimizin %60-70’i kurumsal firmalar için ofisler tasarlamak ve uygulamak. 

 

 Uzmanlık alanın perakende mimarisi ve ofis projelerinde çalışmanın incelikleri nelerdir?

Her iki alanda da hem işleyiş hem de proje uygulama süreçlerinde hız çn planda. Bu mimariye nasıl yansıyor?

Ticari mekanlara iş yapmanın en büyük gereksinimi zamana karşı yarışmak. Bunu yaparken de belli bir bütçenin içinde kalma zorunluluğu. Bütün projeler belli bir bütçe dahilinde onaylanıyor. Hem çok kısa zamanda projeleri tamamlamak ve hem de firmaların kiralama gibi giderlerini göz önüne alarak uygulamayı hızla sonlandırmak gerekiyor. Bunları yapabilmek için, kısıtlı zamanda firmayı anlamak, firmanın misyonunu vizyonunu benimsemek; beklentilerini tasarım diline çevirip projelendirmeyi tamamlamak, bütçelendirmek ve teslim etmek gerekiyor. 

 

Biz perakende tarafında, son yıllarda, sektöre hızlı yabancı marka girişiyle, Türk markalarının mimari mağaza tasarımları tarafında biraz daha geride kaldığını gördük. Bu bizi de etkiledi çünkü eskiden mağazalar için de tasarım yapardık. Müşteriye hep söylediğimiz bir şey vardır. Mağazanın hitap ettiği hedef kitle ve firmanın bakış açısı doğrultusunda bir tasarım yapıldığında, günü gelip de mağazanın girişinden tabela sökülse bile müşterileri o mağazanın kime ait olduğunu anlayabilmelidir. İşte bu olduğunda, biz başarılı tasarım yaptık diyebiliriz.

 

Ofis projelerinde ise mekanı; mutlaka çalışma şekillerimizin ve ofis alanının ikame edilme çeşitlerinin bir uzantısı olarak düşünmek gerekiyor. Ofis alanı bugün ancak, güncel çalışma alışkanlıklarımızdan yola çıkan bir öngörü ile oluşabilir. Çalışanlar artık o eski tek düze yerleşimli, ciddi, çok kurumsal ve hiyerarşinin hissettirildiği düzenlerden kaçmak istiyorlar. Ofis, çalışanın gün içinde en çok vakit geçirdiği yer olduğu için ve firmalar çalışanlarının ofislerinden memnun olmalarını tercih ettiği için ofisi tasarlarken artık bu yeni, ve kendini güncelleyen parametreleri iyice içselleştirmiş olmak gerekiyor.

 

Biz öncelikle firmanın belirlediği duruşunu, kurumsal yapısını, çalışanlarına ve verdikleri hizmete bakış açısını anlamaya çalışıyoruz. Bunların içinde kalarak firmanın işleyişi dahilinde onlara sunacağımız fiziksel ortamları belirliyoruz. Kullanıcının ofis mekanına isteyerek, severek gelmelerini sağlamaya çalışıyoruz. Yoğun çalışma alanları ile nispeten serbest alanları ayırırken; rahat oturma, deşarj olma ve duraklama gibi çeşitli ihtiyaçları birbirine bağlayan geçiş alanları yaratmaya, standart çalışma kurgularını kırmaya çabalıyoruz. Bunları yaparken elbette masada, zaman ve bütçe kriterleri duruyor oluyor.

 

 Bugün 'iyi iç mimarlık'ın olmazsa olmazları nelerdir?

İyi mimarlık iyi proje demek. Iyi proje ne demek derseniz, bize üniversitedeki hocalarımızın tanımını söyleyebilirim. iyi proje size verilen zaman, bütçe ve mekan şartları dahilinde çözülmüş olan projedir. İyinin sonu yok. İyi iç mimarlığın olmazsa olmazları: bütçeye uygun olması, detaylarının iyi çözülmüş olması, beklentilere cevap vermesi ve sonuçta insanları mutlu etmesi… Biz mimarlar olarak sadece görsel sanat eserleri üretmiyoruz. Uzun süre kullanılması planlanan mekanlar tasarlıyoruz. Bu nedenle ortaya çıkardığımız ürünün geçen zaman içinde güzel bir şekilde yıpranması gerekir.

 

 

 Peki 'derdin' nedir ve nereye gidiyorsun?

Günümüzün en büyük konusu saygı. Verilen emeğe olan saygı, üretim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte sanki teknoloji kullanıcısının insan olduğu unutularak maalesef azalabiliyor. Tabii ki elimizdeki güncel aygıtlar sayesinde eskiye göre hız kazandık. Ancak tasarım ilk olarak insan zihninde gerçekleşmeye başlayan bir süreç, ve bunun görülmesi/kabul edilmesi gerekiyor. Bu kabul gerçekleşmediği zaman, iş verenlerin kendi beklentileri ile dahi örtüşmeyen süre ve bütçe projeksiyonlarına yöneldiğini gözlemliyorum. Elbette hız bugün çok önemli fakat bizim sorumluluğumuz bu kritik dengeyi iş verenlere hatırlatıp gerçekçi süre ve bütçeler içinde projelerimize devam etmek.

 

Özetle, değişen koşulları iyi okuyarak, sektörde oluşan dinamiklerin içinde yeni fırsatları görebilmek ve bu fırsatları da kendi prensiplerimizden ödün vermeden ürettiğimiz tasarımlara yansıtmak istiyoruz. Tasarım bizim için ve esasında kimse için yalnızca form ve fonksiyonlardan ibaret değil. Bunu da ortaya çıkarmak bizim varoluşsal çerçevemizi oluşturuyor.

 

%100 JEYAN ÜLKÜ tasarımı bir projede malzeme seçimlerin nasıl olurdu?

 

Zemin

Ofiste daha doğal ve aynı zamanda dayanıklı malzemeler kullanırdım.  Akustik dengeler dahilinde daha fazla doğal taş kullanmak isterdim.

 

Tavan

Armstrong ürünlerini çok beğeniyorum.

 

Aydınlatma

Bu özgür durumda ağırlık vereceğim iş kalemi aydınlatma olurdu. Daha üst segmentte ürünler kullanır, aydınlatma tasarımına daha fazla eğilirdim. Erco, Zumtobel, Viabizzuno, Deltalight gibi teknik ve dekoratif olarak güçlü markaları kullanmaya çalışırdım

 

Mobilya

Hali hazırda tasarımı mükemmelen çözülmüş ancak bütçe sebebiyle kullanamadığımız pek çok marka var. Bunları kullanırdım ancak yerine özel araştırma geliştirme süreci çözümlenmiş özel üretimler yapmayı da isterdim

 

JEYAN ÜLKÜ MIMARLIK WEB SİTESİ: jumimarlik.com.tr

Video Köşesi




Aşağıdaki hatalar meydana geldi. x